środa, 29 września 2010

149. Skupiamy uwagę mediów

Gdyby zdobycie laurów Europejskiej Stolicy Kultury uzależnić wyłącznie od zainteresowania mediów, Toruń miałby ten prestiżowy tytuł już dawno w kieszeni.

- Najwięcej publikacji na temat ESK 2016 poświęcono Toruniowi - wynika z raportu "Coolturalne Miasta" opublikowanego przez Press-Service Monitoring Mediów. Za Toruniem (936 publikacje) są dopiero Łódź (619), Katowice (512), Bydgoszcz (479), Gdańsk (472) i reszta naszych rywali. Nie da się ukryć, że temat rywalizacji o europejski laury absorbuje najwięcej uwagi mediów regionalnych (91,3 proc.). One też były zdecydowanie bardziej krytyczne niż media ogólnopolskie i poruszały ten temat bardziej szczegółowo.
Jakie było zainteresowanie kandydaturą Torunia w ogólnopolskiej prasie? W odróżnieniu od prasy lokalnej miasto zajmuje dopiero ósmą lokatę. Za nim jest tylko Szczecin, Białystok, a na samym końcu Bydgoszcz. Największym zainteresowaniem ogólnopolskich tytułów cieszy się Łódź (dwa razy więcej publikacji niż o Toruniu), Warszawa oraz Gdańsk. O wiele częściej Toruń gościł za to na pierwszych stronach gazet. Pod tym względem wyprzedzają nas tylko Łódź, Warszawa, i Katowice.
O ile w prasie regionalnej o Toruniu nie pisano zbyt dobrze (miasto ma największy odsetek publikacji krytycznych), to już wydźwięk kandydatury, który płynie na zewnątrz i przekazywany jest przez ogólnopolskie media jest pozytywny. Deklasujemy pod tym względem m.in. Wrocław, Poznań, czy Bydgoszcz. Ciekawostką jest fakt, że kandydatura Gdańska, na rzecz której działa związany z Toruniem za pośrednictwem Teatru Wiczy - Romuald Wicza-Pokojski nie doczekała się w badanym okresie prawie żadnej krytycznej publikacji.
Atmosferę rywalizacji o tytuł ESK podgrzewa fakt, że starają się o niego dwa miasta z regionu - Toruń oraz Bydgoszcz. I właśnie w tych ośrodkach zaobserwowano najwyższy odsetek dużych tekstów poświęconych walce o ESK 2016. Kolejna ciekawostka dotyczy Warszawy. Otóż prawie 89 proc. wszystkich publikacji na temat stolicy, a było ich 441, stanowią zaledwie niewielkie wzmianki.
Przypomnijmy, że Toruń walczy o ESK pod hasłem "Wszechświat kultury". Wizerunek medialny buduje na unikatowych festiwalach: Skyway, Toffifest, czy Art Moves. Bydgoszcz zdecydowała się na kontrowersyjną kampanię "Kultura? No to mamy trochę do zrobienia". Chwalą się Festiwalem Operowym, Festiwalem Prapremier, czy sprowadzonym ostatnio po skandalu w Łodzi - Camerimage Marka Żydowicza. Przed oceniającym kandydatów panelem ekspertów zaprezentują się w Warszawie 12 października. Toruń - dzień później.

Warto wiedzieć
Badania Press-Service Monitoring Mediów przeprowadzono za okres od listopada 2009 do sierpnia 2010 roku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz