piątek, 10 września 2010

144. Cosmopolis we Wszechświecie

Minister kultury Bogdan Zdrojewski jest już po lekturze aplikacji ESK. - Opisy przedsięwzięć w wielu wypadkach są dość ambitne - mówi o wnioskach.

W grudniu 2007 roku firma Eskadra na polecenie miasta stworzyła nowatorski projekt promocji Torunia - Cosmopolis. Koszt? Prawie 100 tys. zł. Projekt powstał w 80 proc. dzięki wykorzystaniu pomysłów torunian. Cosmopolis Eskadry było kameralną i kosmopolityczną wizją miasta nauki i sztuki. Miejscem, w którym każdy mieszkaniec jest Gwiazdą. „Toruń, który wstrzymał Słońce, a ruszył Ziemię”. „Miasto odkrywców, które inspiruje do życia.” „Miasto, w którym życie, jak toruński piernik, smakuje wyjątkowo” - szafowali hasłami pomysłodawcy.
- Kluczowym elementem jest akademickość. To priorytet. Realizacja tego planu nie powiedzie się, jeśli nie wesprze go UMK - podkreślał Mateusz Zmyślony, dyrektor kreatywny Eskadra MarketPlace. Eskadra olbrzymią szansą na promocję miasta widziała w zbliżającej się 777. rocznicy nadania Toruniowi praw miejskich, którą doradzała potraktować jako prolog do walki o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury. Powstała m.in. reklamówka miasta autorstwa Łukasza Karwowskiego. Co wykorzystano z samej Cosmopolis w aplikacji „Toruń ESK 2016”?
- Dokument był przydatny, kiedy odpowiadaliśmy we wniosku na pytania dotyczące samej strategii miasta. Do pozostałej części nie braliśmy żadnych gotowych wzorców rozwiązań od Eskadry - przyznaje Krystian Kubjaczyk, dyrektor Biura „Toruń 2016”. - Nawiązania są, ale raczej pośrednie. Przykład? Sama idea Wszechświata Kultury, którą zaproponowaliśmy, nawiązuje do Cosmopolis stworzonego przez Eskadrę. My stworzyliśmy jednak projekt ściśle kulturalny, a Eskadra promocję dla całego miasta.
Toruńska aplikacja została już przestudiowana przez Bogdana Zdrojewskiego, ministra kultury i dziedzictwa narodowego. Teraz trafiła w ręce 13-osobowego panelu ekspertów. Pomimo że podczas wizyty w Toruniu minister obiecywał, że po złożeniu wszystkich aplikacji (termin minął już 30 sierpnia) ujawni nazwiska ekspertów, słowa nie dotrzymał. Mamy ich poznać dopiero na krótko przed 13 października, kiedy to zostanie ogłoszona również lista miast, które zakwalifikują się do drugiego etapu konkursu o ESK.
- Bez względu na to, czy patrzymy na Łódź, Toruń czy Wrocław, widać wyraźnie powszechną mobilizację, nie tylko inwestycyjną, ale i taką zwiększającą świadomość istotności aktywności w obszarze kultury - mówił Bogdan Zdrojewski w Radiu TOK FM o walce o ESK 2016. - Wszystkie oferty są złożone na bardzo dobrym poziomie. Opisy przedsięwzięć - profesjonalne, dobrze zrobione. W wielu wypadkach dość ambitne. Absolutną rewolucją jest postrzeganie kultury jako źródła rozwoju; jako jednej z najważniejszych aktywności budujących prestiż miast.

Warto wiedzieć
- Toruńską kandydaturę ESK 2016 przez trzy dni prezentowano na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie za 270 tys. zł.
- W ślady Torunia poszedł Poznań. 23 października w stolicy będą komiksy, pokazy filmów, wystawy, koncerty, spektakle. Koszt poznańskiej akcji to około 150 tys. zł.

"Nowości" z 7 września 2010 roku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz